top of page

השפעות אשפוז על ילדים לטווח הארוך


אשפוז בבית חולים הוא לא חוויה נעימה לאף אחד מאתנו, אך לילדים החוויה הזאת עשויה להיות מאתגרת במיוחד. לרוב האשפוז הוא כתוצאה ממחלה או פציעה שלא ניתן לצפות מראש, ולכן בנוסף לקושי הפיזי המלווה את האירוע על הילד להסתגל במהרה לסביבתו האשפוזית החדשה. למרות הקשיים הטמונים בחוויה זו, עדויות שהצטברו ממחקרים קודמים מלמדות אותנו כי השפעתה אינה חד משמעית: בעוד מחקרים מסוימים מראים שאשפוז ארוך עשוי לגרום לבעיות התנהגות וקשיים רגשיים אצל ילדים, אחרים מצאו כי תקופת אשפוז ממושכת דווקא עשויה להיות חוויה מחשלת ולהשפיע עליהם לטובה. אנחנו במעבדה להתפתחות חברתית שיערנו כי ממצאים סותרים אלו נובעים מכך שישנם ילדים שרגישים יותר לסביבתם מאחרים, ולכן הם מגיבים באופן שונה לחוויות מאתגרות רגשית כמו אשפוז ממושך. בדקנו האם האופן שבו האשפוז ישפיע על הילד תלוי לא רק במשך הזמן שבו הילד בילה בבית החולים, אלא גם בגנטיקה של הילד, שגורמת לו להיות רגיש יותר או פחות לסביבה. ספציפית, שיערנו כי ילדים בעלי צורה מסוימת של הגן DRD-4, שנקשרה במחקרים קודמים לרגישות מוגברת לסביבה, יושפעו יותר מחוויית אשפוז ארוכה יחסית לילדים עם צורה אחרת של הגן.

במחקר בדקנו את תפקודם הרגשי וההתנהגותי של ילדים בני חמש, שנתיים או יותר לאחר שחרורם מבית החולים. מדדנו זאת בעזרת שאלון שמילאו הוריהם אודות בעיות התנהגות וקשיי חרדה. כמו כן בדקנו את סיבת, משך וגיל האשפוז של הילדים.

ממצאי המחקר הראו כי אכן נוכחות הצורה המסוימת של הגן DRD4 קשורה לאופן השונה שבו מגיבים ילדים למשך האשפוז: כאשר אושפזו לזמן ממושך, ילדים בעלי הצורה המסוימת של הגן הראו פחות בעיות התנהגות ותסמינים רגשיים שלילים בהשוואה לילדים אחרים שעבורם משך האשפוז לא נמצא כקשור למדדים אלו. כלומר, אשפוז ארוך משפיע לטובה רק על אותם ילדים הרגישים במיוחד לסביבתם, בעוד על אחרים הוא לא צפוי להשפיע באופן מיוחד.

במבט ראשון, הממצא לפיו חוויית אשפוז השפיעה לטובה על התנהגות הילד, הינו מפתיע וסותר מחקרים קודמים שמצאו השפעה שלילית. עם זאת, חשוב לזכור שבעוד מחקרים קודמים בדקו את השפעותיו המידיות בלבד, אנחנו מדדנו את השפעת האשפוז לטווח הארוך. הממצאים שלנו מעידים כי השפעת חוויית האשפוז תלויה במאפיינים האישיים של כל ילד וילד, וכי יכולה להיות לה השפעה חיובית. ייתכן וההשפעה החיובית על ילדים רגישים נובעת מכך שאשפוז ארוך מאפשר להם להתמודד לאורך זמן עם המצוקות הנובעות מתהליך ההסתגלות. ככל שסביבת בית החולים הופכת מוכרת להם, מתרגלים אותם הילדים לקבל תמיכה גם מהצוות הרפואי ועם הזמן מפתחים תחושה פנימית של שליטה ונוחות היוצרת ביטחון. ההתגברות על הקשיים השונים וההסתגלות לתמיכה מאנשים חדשים וזרים להם, מאפשרת לילדים להבין יותר טוב את החוויה שעברו, ולצמוח ממנה.

מקור:


bottom of page