top of page

פרופ' ננסי סגל מאוניברסיטת קליפורניה על הפרדת תאומים בבית הספר


נראה שהדילמה הגדולה ביותר בנוגע לתאומים נוגעת להפרדה שלהם בבי"ס. אין תשובה פשוטה לשאלה זו, אבל פרופ' ננסי סגל ממליצה שלא תהיה מדיניות חד משמעית. פרופ' ננסי סגל טוענת שיש לשקול את היתרונות והחסרונות כאשר דנים בשאלה האם יש להפריד תאומים בכיתות, ולבחון כל זוג תאומים בהתחשב בצרכים המיוחדים שלהם.

המדיניות של הפרדת התאומים בכיתות, נשענת על הנחה שאינה מבוססת מחקרית כי התאומים לא יפתחו עצמאות ואישיות אינדיבידואלית. לעומת זאת, ידוע כי כאשר ילדים הולכים לבית הספר ביחד עם חבריהם בפעם הראשונה הם חשים יותר בנוח, מייצרים יותר קשרים עם ילדים אחרים ופחות "נצמדים" למורה שלהם. מעניין שאף אחד לא מודאג שהילדים הללו לא יפתחו נפרדות ועצמאות!

הכניסה לבית הספר בפעם הראשונה יכולה להיות קצת מרתיעה עבור חלק מהילדים, ובמקרה של תאומים – מאתגרת מכיוון שהם נדרשים להיפרד מהוריהם ומהאח\ אחות התאום\ה שלהם לראשונה. פתרון אפשרי הינו להושיב את התאומים בכיתה, כך שהם יוכלו לראות זה את זה (פתרון זה לעתים קרובות הוא הדבר היחיד שהם צריכים), תוך כדי שהמורים משבצים את התאומים לקבוצות עבודה שונות ומעודדים אותם לפתח חברויות נפרדות. לעתים קרובות, רק מבט אחד לעבר התאום מספק כדי שהתאומים ירגישו נינוחים ומאושרים.

בהחלטה האם להפריד את התאומים בכיתות, צריך גם לתת את הדעת לגבי סוג התאומות: הסיטואציה של תאומים זהים שונה מאוד ממצב שבו התאומים הם תאומי אחווה מאותו מין, ואלו נמצאים במצב שונה מתאומי אחווה ממין שונה.

כאשר מדובר על תאומים זהים - מורים וחברים לכיתה עלולים להתבלבל בינהם בגלל המראה הדומה. לפיכך, אם התאומים הזהים לומדים באותה כיתה מומלץ שההורים יצרו הבחנה בינהם על ידי לבוש שונה, סגנונות שיער, או אפילו על ידי תגיות עם שם (לפחות בתחילת שנת הלימודים). חשוב שהמורים והחברים לכיתה ילמדו את שמות התאומים ויפנו אליהם בשמם.

במקרים של תאומי אחווה - בניגוד לתאומים זהים, מורים וחברים כנראה לא יתבלבלו בין תאומי אחווה (הן בני אותו המין והן ממין שונה) - אם כי בחלק מהמקרים הם עדיין עשויים להתבלבל בשמות שלהם. לעומת תאומים מאותו מין, תאומי אחווה שוני מין (בן ובת) יהיו בדרך כלל בעלי תחומי עניין ויכולות שונות, ויכולים "להרוויח" מכיתות נפרדות במקרים מסוימים. כך למשל, בנות בדרך כלל מתבגרות לפני בנים מבחינה חברתית, אינטלקטואלית ופיזית. לכן, תאומות נוטות לעיתים להתנהג באופן אימהי כלפי התאום שלהם - התנהגות שלא תמיד מועילה עבור התאום.

לפיכך, בהחלטה לגבי ההפרדה של תאומים בבית הספר צריך לבחון כל מקרה לגופו, ולחזור ולבחון את ההחלטה מעת לעת על ידי ההורים והמורים. במיוחד בגיל צעיר תאומים (זהים ולא זהים) עשויים להפיק תועלת מלהיות ביחד באותה כיתה במהלך שנות בית הספר המוקדמות. בכל אופן, כדאי להורים לשתף פעולה עם בית הספר, לנטר סיטואציות שבהן עולות דילמות ולשקול המלצות של המורים באשר להתנהלות התאומים.

מילה נוספת של זהירות: לעיתים תאומים זהים מבוגרים יותר נאשמים בצורה שקרית בכך שהם מרמים בבחינות ובפרויקטים משום שהם מקבלים ציונים דומים. אם תאומים זהים נמצאים באותה כיתה, חשוב שלעולם לא ישבו יחד בעת ביצוע מבחנים.

מקור:

Separating Twins at School / Nancy L. Segal, Ph.D.

*פרופסור ננסי סגל, הינה מרצה באוניברסיטת מדינת קליפורניה, ודירקטורית במרכז לחקר תאומים. פרופסור סגל חוקרת תאומים מזה מעל ל40 שנה, ופרסמה מעל 10 ספרים ומאות מאמרים בנושא.

תרגום ועיבוד:

הילה סגל, דוקטורנטית במעבדה להתפתחות חברתית, אוניברסיטת ירושלים.


bottom of page